7travel - hotele, ciekawostki, sprzęt turystyczny, bilety, europa, świat, polska, podróże, turystyka, fotoreportaże, biura podróży, noclegi

Dziś jest: Sobota, 29 lutego 2020, Imieniny: Lecha, Lutomira
Promocje i ogłoszenia »

Sonda

Gdzie w tym roku spędzisz urlop?

W kraju, nad morzem

W kraju, nad jeziorem

W kraju, w górach

Za granicą

Słownik geograficzny

Wybierz literę na jaką rozpoczyna się hasło:

ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ

Zdrowie w podróży

UPAŁY

Każdy, wyjeżdżając do ciepłych krajów, rozkoszuje się perspektywą gwarantowanej słonecznej pogody, przeciwieństwa polskiej kapryśnej aury. Tymczasem pierwszy kontakt z nowym klimatem po wylądowaniu na miejscu jest dosłownie "uderzający". Poniżej przedstawiamy 8 sposobów na poradzenie sobie z wielkim słońcem.

1. Dużo picia
Organizm radzi sobie z przegrzaniem, usuwając nadmiar ciepła z potem i wydychanym powietrzem. To dlatego zaraz po przyjeździe pocimy się bardzo intensywnie, a po kilku dniach nieco mniej. W wyjątkowych sytuacjach możemy stracić nawet 8-10 litrów wody dziennie! Wraz z potem tracimy nie tylko płyny, które trzeba uzupełniać (w przeciwnym razie grozi nam odwodnieniem!), ale także sole mineralne, zwłaszcza sód i potas.

Niedobory uzupełnimy pijąc wodę mineralną, sok pomidorowy lub lekko osoloną wodę. Słodkie napoje i alkohol zdecydowanie się do tego nie nadają. Temperatura napoju zależy od wrażliwości: niektórzy picie zimnego przypłacają bólem gardła, innym niestraszna nawet silnie schłodzona woda.

2. Odpowiednie ubranie
Powinno być luźne, lekkie, przewiewne, w jasnych kolorach (odbija światło) i wykonane z "oddychających" tkanin, np. bawełny lub lnu. To chroni przed bolesnymi odparzeniami skóry, które mogą pojawić się w ekspresowym tempie. Ubrania ze sztucznych materiałów tworzą rodzaj pancerza uniemożliwiającego swobodną utratę ciepła.

3. Nakrycie głowy
Najlepiej takie, które chroni także kark. Przegrzanie głowy lub karku grozi porażeniem słonecznym. Nie dajmy się zmylić nagłą zmianą klimatu: słońce w tropikach w krótkim czasie może poczynić szkody, zwłaszcza na początku pobytu, gdy jeszcze lekceważymy jego "żarliwość".

4. Ochrona oczu
Promienie wpadające do oka mogą spowodować bolesne oparzenie rogówki. Trzeba nosić okulary ze szkłami pochłaniającymi nawet 90 proc. światła. Najgorsze, co możemy zrobić, to używanie zwykłych okularów przeciwsłonecznych (lepiej w ogóle z nich zrezygnować). Przyciemniane szkła bez filtrów UV sprawiają, że nie mrużymy oczu i umożliwiamy swobodne wnikanie promieni ultrafioletowych do oka. I uszkodzenie rogówki gotowe.

5. Lekkostrawne jedzenie
Tłuste, smażone, ciężkostrawne dania to dodatkowa porcja energii dla organizmu i dodatkowy wysiłek, niezbędny do ich spalenia. Lepiej więc ich unikać, podobnie jak gorących potraw. Bardziej odpowiednie są warzywa, owoce, ryż, białe mięso i ryby.

6. Stosowanie preparatów z filtrem UV
W ciepłych krajach trzeba stosować te z wysokimi filtrami, zwłaszcza w pierwszych dniach pobytu. Osoby z jasną karnacją, włosami rudymi lub blond powinny sięgnąć po faktor co najmniej 50 (a nawet 100), zaś z ciemnym fototypem urody - przynajmniej 30. Preparat nakładamy 20 minut przed wyjściem na słońce i smarujemy nim skórę ponownie co 2 godziny oraz za każdym razem, gdy korzystamy z kąpieli (nawet jeśli środek jest wodoodporny). Szczególną uwagę zwracamy na okolice uszu, nosa, ramion i wewnętrznej strony ud.

7. Ochładzanie ciała
Przydadzą się zimne okłady na czoło, letni prysznic, moczenie stóp w chłodnej wodzie. Przed wyjazdem można zaopatrzyć się w kosmetyki chłodzące (zawierają wyciągi z mięty lub mentol), np. żel lub zasypkę do stóp, żel pod prysznic.

8. Ostrożnie z wysiłkiem fizycznym
Forsowne wyprawy z ciężkim plecakiem, jazda na rowerze przestawiają system kontrolujący temperaturę organizmu na podwójne obroty. Dlatego aby uniknąć przegrzania, wysiłek ograniczamy do minimum i robimy częste przerwy.

BEZPIECZNE NURKOWANIE
Im głębiej nurkujemy, tym bardziej wzrasta ciśnienie wywierane na ciało. Na głębokości 40 m wynosi blisko... sto ton. Nie czujemy go, bo działa równomiernie na każdą komórkę organizmu. W tym czasie azot z wdychanego powietrza przechodzi do tkanek i krwi. Podczas stopniowego wynurzania ciśnienie maleje, a azot cofa się z krwi i jest wydalany przez płuca, nie powodując żadnych dolegliwości.

Tak się dzieje, gdy wynurzamy się zgodnie z zasadami bezpiecznego nurkowania i tabelami dekompresyjnymi, które powstały i były modyfikowane przez wiele lat na podstawie obserwacji i doświadczeń. Gdy wypływamy na powierzchnię zbyt szybko, azot we krwi i tkankach zmienia się w pęcherzyki (przypomina to efekt zachodzący w otwieranej butelce z wodą sodową). Właśnie te bąbelki są odpowiedzialne za powstanie choroby dekompresyjnej. Od lokalizacji bąbelków w organizmie, szybkości spadku ciśnienia i stopnia dekompresji zależy nasilenie i postać uszkodzenia wywołanego przez chorobę.

Choroba dekompresyjna może mieć różne nasilenie i skutki. Pęcherzyki pojawiające się w drobnych naczynkach włosowatych skóry powodują przykre swędzenie, zaczerwienienie skóry i wysypkę. Często objawy obejmują stawy, wywołując początkowo silne i gwałtowne bóle. Dotyczą głównie dużych stawów, np. kolanowych, barkowych, łokciowych. Wynurzanie niezgodne z normami może skutkować także zaburzeniami czucia, widzenia, mrowieniem, paraliżem i porażeniem nerwów. Zdarza się, że ofiara po wyjściu z wody traci przytomność, a po jej odzyskaniu nie ma władzy w nogach lub pojawiają się zaburzenia pracy zwieraczy pęcherza moczowego i odbytu. W ciężkich przypadkach skutkiem jest śmierć.


Podczas wynurzania się należy pamiętać o regularnym wydychaniu powietrza. W miarę jak maleją głębokość i ciśnienie, rozpręża się gaz w płucach.

Wraz z dodatkowymi kilogramami wzrasta ilość azotu pozostająca w ciele nurka. Prawdopodobnie pewne znaczenie mają także świeże urazy, wypity przed nurkowaniem lub po nim alkohol, niereguarne oddychanie zaburzające prawidłowy transport gazów, znaczny wysiłek fizyczny w czasie wynurzania lub po nurkowaniu, a także odwodnienie i hipotermia pod wodą.

Chorobie dekompresyjnej można zapobiegać. Trzeba tylko bezwzględnie stosować się do zasad bezpiecznego nurkowania. A to oznacza stosowanie podczas wynurzania tabel dekompresyjnych i ścisłe podporządkowanie się planom nurkowania.

Dzięki temu zachowane są właściwe prędkość i czas wynurzania. Należy także unikać wielokrotnych, wielodniowych nurkowań na różnych głębokościach. A na wszelki wypadek przed wyjazdem warto wykupić odpowiednie ubezpieczenie, które umożliwi szybkie podjęcie stosownych działań na wypadek wystąpienia choroby.

ABC pierwszej pomocy
Jeśli podczas nurkowania lub tuż po nim pojawiły się niepokojące objawy, od razu powinniśmy powiadomić o tym instruktora, partnera lub osobę kierującą nurkowaniem. Gdy chory jest nieprzytomny, należy go zabezpieczyć i zorganizować jak najszybciej transport do komory ciśnieniowej.

Przy braku oddechu należy udrożnić drogi oddechowe, rozpocząć reanimację i zawiadomić pogotowie o wypadku i konieczności przyjazdu karetki z tlenem. Chory musi trafić do komory rekompresyjnej, która imituje warunki wynurzania zgodne z obowiązującymi normami bezpieczeństwa. Dzięki komorze pęcherzyki azotu uciekają z tkanek i krwi do płuc i zostają stąd wydalone, usuwając lub zmniejszając uszkodzenia.

SZCZEPIENIA
W Polsce szczepieniami przeciwko chorobom tropikalnym zajmują się wojewódzkie stacje sanitarno-epidemiologiczne. Znajdują się we wszystkich dużych miastach. Możemy uzyskać informację o tym, jakie szczepienia są wymagane przed wyjazdem do poszczególnych krajów. Dowiemy się tam też jak zapobiegać chorobom i ustalić harmonogram szczepień.

Adresy znajdziesz też na stronie Głównego Inspektoratu Sanitarnego. Jest też sporo przydatnych informacji, szczególnie jeśli jedziesz w egzotyczne kraje.

APTECZKA
Nawet jeśli wybierasz się do kurortu zapewniającego opiekę lekarską, pewne rzeczy trzeba zabrać.

Koniecznie zapakuj (najlepiej do sztywnego plastikowego pudełka): coś przeciw gorączce; wodę utlenioną w żelu, gaziki, plastry w różnych rozmiarach, bandaż; sól fizjologiczną do przemywania oczu; pincetę do wyjmowania drzazg; środek przeciw komarom, Fenistil i wapno do łagodzenia skutków ukąszeń, pompkę Aspivenin do odsysania jadu (np. po użądleniu osy) i wyjmowania kleszczy; coś na kłopoty żołądkowe (np. Smectę); inne leki (np. antyalergiczne).

Portal 7travel.pl: Komunikaty | Reklama w serwisie | Zostań redaktorem | Współpraca z portalem 7travel.pl | Napisz do nas

Fora 7travel.pl: Hotele | Austria | Chorwacja | Grecja | Hiszpania | Turcja | Egipt | Maroko | Suwalszczyzna

© Copyright by 7travel.pl, 2009-2014